Organisatie

N.V. Scheepswerf Worst

Organisatie type: Scheepswerf

Datum: -

reageer

Uw reactie

Wij zijn altijd opzoek naar reacties om de kennisbank van Drenthe uit te breiden. Wanneer u een correctie wilt doorgeven of een lemma wilt aanleveren voor de Drentse encyclopedie dan kunt u onderstaand formulier gebruiken. Ontroerende anekdotes bij een lemma of anderszins bijzondere verhalen worden niet als zodanig opgenomen in de encyclopedie. Deze reacties zullen derhalve niet in behandeling worden genomen.

Kerkmeijer

Scheepswerf in Meppel.

Door scheepsbouwmeester Koop Karst Worst, getrouwd met Grietien Jans Timmerman, werd in 1788 een scheepswerf opgericht in Meppel. Deze werf, doorgaans aangeduid met de naam De Nieuwe Helling, lag op de hoek van het Bloemendal en het later afgedamde deel van het Meppelerdiep bij de uitmonding van het Mallegat. In het begin van de 19e eeuw nam zijn zoon Karst Koops Worst deze helling over. Op de helling van Worst werden vanouds hoofdzakelijk pramen gebouwd. Dit waren platbodemde turfschepen van het type Drentse- of Hoogeveense marktpraam en de grotere Overijsselse praam (zie: Praam).

In de 19e en 20e eeuw ging de werf telkens van vader op zoon over, waarbij de bouw en reparatie van pramen en later ook tjalken de belangrijkste werkzaamheden waren. In de twintigste eeuw was de werf het eigendom van de drie broers Jacob, Lambertus en Karst Worst waarbij laatstgenoemde de werf exploiteerde onder de firmanaam Scheepswerf Gebroeders Worst. Van 1936 tot 1938 waren vader Ruurd en zoon Wietse van der Werf die op dat moment ook nog een een werf in Hijkersmilde hadden, mede-vennoten.

In augustus 1938 werd door Wietse van der Werf scheepswerf De Kaap opgericht waarna in april 1938 Karst Worst alleen verder ging onder de bedrijfsnaam Scheepswerf en Schuitenverhuurderij K. Worst en Zoon. In 1947 werd deze werf, toen onder de firmanaam Scheepswerf K. Worst en Zn., als gevolg van uitbreidingsplannen van de gemeente Meppel verplaatst. Door middel van grondruilingen met de gemeente kon de werf worden verhuisd van de Bloemendalstraat nummer 43 naar een terrein ten noordwesten van de Drentse Hoofdvaart aan de Steenwijkerstraatweg. Deze werf kwam gereed in 1948 en ging van start onder de firmanaam Worst & Dutmer. Scheepsbouwer K. Worst was een jaar eerder een fusie aangegaan met de heer Dutmer, afkomstig uit Hoogezand. De nieuwe werf kreeg een oppervlakte van 18.000m2 met een reparatie- en nieuwbouwdwarshelling van 70 m lengte.

In oktober 1948 werden de werkzaamheden begonnen met de bouw van zes motorbeurtschepen voor de firma N.V. Reederij Koppe te Amsterdam. Daarna werden er een aantal motorkustvaarders op stapel gezet, een baggermolen, een zeesleepboot voor India en verschillende andere vaartuigen voor de binnenvaart. Daarnaast verrichtte de werf reparatiewerkzaamheden en werkte aan verlenging van schepen en inbouw van motoren. Rond 1960 beëindigden de heren Worst en Dutmer hun samenwerking en ging de werf verder als reparatiewerf onder leiding van K. Worst. Van 1983 tot 1999 exploiteerde F. Mazenier de werf, echter nog wel onder de naam Scheepswerf Worst. Sinds juni 1999 wordt de oude werf van Worst geëxploiteerd door W. Liezen onder de bedrijfsnaam B.V. Scheepswerf Wout Liezen. De werf is tegenwoordig vooral gespecialiseerd in het aanbouwen van nieuwe voor- en middenschepen. 

Literatuur

  • Lit.: Gerding, Geschiedenis Meppel
  • J. Poortman, 'De scheepswerf de nieuwe Helling', Oud Meppel 5 (1983) nr. 2
  • 'Scheepswerven Firma Worst & Dutmer - Meppel', in: Drenthe's Opkomst (Meppel 1952).