Organisatie

Thomas & Co.

Organisatie type: Vervoersorganisatie | Expeditiebedrijf | Turfstrooiselfabriek

Datum: -

reageer

Uw reactie

Wij zijn altijd opzoek naar reacties om de kennisbank van Drenthe uit te breiden. Wanneer u een correctie wilt doorgeven of een lemma wilt aanleveren voor de Drentse encyclopedie dan kunt u onderstaand formulier gebruiken. Ontroerende anekdotes bij een lemma of anderszins bijzondere verhalen worden niet als zodanig opgenomen in de encyclopedie. Deze reacties zullen derhalve niet in behandeling worden genomen.

Openbaar vervoersonder-neming, expeditiebedrijf en »turfstrooiselfabriek van de familie Thomas te Hoogeveen. Jurrien Thomas Hzn. (Meppel 1830 - Hoogeveen 1901) vestigde zich in 1856 als grutter in Hoogeveen. Nog datzelfde jaar begon hij tevens een stalhouderij en werd verhuurder van rijtuigen. In 1861 zette hij met enkele compagnons een vervoersonderneming op voor personen en goederen. Hij begon nog datzelfde jaar met een diligencedienst op Meppel waarmee het voor de wind ging. In 1865 breidde hij deze dienst uit tot Zwolle. De jaren daarna groeide zijn onderneming snel. Vanaf 1864 startte hij samen met Jacob Hms. Buitink een diligencedienst van Meppel op Assen, in 1868 gevolgd door twee postwagendiensten van Hoogeveen op Coe-vorden en van Hoogeveen op Beilen. Ondanks de concurrentie van de in 1870 langs Hoogeveen doorgetrokken spoorverbinding bleef de onderneming van Thomas het goed doen. Hij liet zijn diensten aansluiten op de treinen en in 1870 begon hij samen met L. Steenbergen een postwagendienst van Coevorden op Dedemsvaart. Daarna volgden in 1872 nog de wagendienst Coevorden-Beilen, en in 1875 de wagendienst Coevorden-Dedemsvaart en in 1886 de diligencediensten tussen Nieuw-Amsterdam en Dalen en tussen Emmen en Coe-vorden. Tot slot startte hij in 1888 een »omnibusdienst van Oosterwolde naar Smilde. In een pand aan De Huizen westzijde (nu Hoofdstraat), vestigde Jurrien Thomas in 1874 Hotel Thomas als logisch vervolg op het logement dat hij al in 1871 dreef. Het was een perfecte aanvulling op zijn vervoersdiensten. Het hotel werd in 1884 verkocht maar bleef tot 1918 onder de naam Hotel Thomas geëxploiteerd worden. Jurrien Thomas beperkte zich niet tot het vervoer over land. In 1886 begon hij met een »stoombootdienst tussen Meppel en Zwartsluis met de stoomboot 'Fortuna', met een hoofdkantoor in Meppel. In 1887 breidde hij zijn scheepvaartactiviteiten uit met een stoombootdienst van Smilde op Assen met de stoomboot 'Cupido'. Beide stoomboten deden dienst tot in het begin van de 20e eeuw. In 1889 richtte Jurrien Thomas met enkele compagnons de turfstrooiselfabriek De Hoop op. Deze bleef tot 1923 in bedrijf. Hij was ook de initiatiefnemer tot de oprichting van vermicellifabriek De Adelaar in 1895, in 1928 door brand verwoest. Na het overlijden van Jurrien Thomas zette diens zoon Jan het bedrijf voort. Toen de diligence- en omnibusdiensten in het begin van de 20e eeuw werden verdrongen door de tram en de trein, begon hij een bestel- en afhaaldienst voor Van Gend en Loos. Ook richtte hij in 1909 de schuierhoutfabriek De Dageraad op. Jurjen Thomas junior volgde Jan na diens overlijden in 1941 op en loodste het bedrijf door de oorlog. Daarna werd met vrachtauto's de bestel- en afhaalfienst voor Van Gend en Loos weer ter hand genomen. In 1953 werd Thomas & Co. verkocht. De nieuwe bedrijfsnaam werd Pol en Boonen. Jurjen Thomas werkte nog enkele jaren bij de »DABO-EDS tot hij in 1957 overleed. [Kerkmeijer]

Literatuur

  • Lit.: J.L. Havinga, 'Thomas, Expeditie en nog zo het een en ander 1856-1953', De Veenmol (1996) nr. 1.