Locatie

Plankensloot

reageer

Uw reactie

Wij zijn altijd opzoek naar reacties om de kennisbank van Drenthe uit te breiden. Wanneer u een correctie wilt doorgeven of een lemma wilt aanleveren voor de Drentse encyclopedie dan kunt u onderstaand formulier gebruiken. Ontroerende anekdotes bij een lemma of anderszins bijzondere verhalen worden niet als zodanig opgenomen in de encyclopedie. Deze reacties zullen derhalve niet in behandeling worden genomen.

Buurt met gelijknamige sloot (insteekhaven) in de gemeente Tynaarlo (tot 1 december 1999 Zuidlaren) ten noorden van Zuidlaren, pal ten oosten van Midlaren en bij de zuidelijke oever van het Zuidlaardermeer; insteekhaven richting Café Plankensloot met botenverhuur.

De Plankensloot is een van de oudste gegraven waterwegen van Drenthe. In 1811-13 Planken-Sloot. De naam kan zijn afgeleid van: a) een houtzaagmolen (1645), omdat de sloot vol lag met boomstammen, die later tot planken werden verwerkt, b) veerman en beurtschipper Harmen van Plancken.

Aan de sloot hebben de volgende molens gestaan: de olie- annex houtzaagmolen van B. van Bon, die deze molen in 1836 bouwde. De molen is in 1845 verbrand, en daarna door Van Bon weer herbouwd als olie- en zaagmolen. Het jaar erop verbrandde de molenopbouw opnieuw. Toen heeft Van Bon in 1846 twee aparte molens laten bouwen aan de sloot, de meest westelijke als oliemolen en de oostelijke als zaagmolen. In 1907 is het bovenstuk van de oliemolen afgebroken en aan het Schildmeer als poldermolen herbouwd. De zaagmolen is in 1908 verbrand.

Het café (herberg) gaat met voorgangers terug tot 1759. Door de aanwezigheid van een laad- en losplaats voor beurtschippers ontstond daar een zodanig centrum van activiteiten, dat er een tweede herberg verscheen (1764). Het huidige café dateert uit 1854. Ernaast ligt de markesteen (grenssteen) van de marken Midlaren en Zuid-laren. Sinds de Bataafs-Franse tijd echter vormden de twee één marke.

Literatuur

  • Lit.: G. Koopman, G. Lever en C. Reij, Knapzakroute Midlaren (Assen 2000
  • 4e druk).