Begrip

Duivelbanners

reageer

Uw reactie

Wij zijn altijd opzoek naar reacties om de kennisbank van Drenthe uit te breiden. Wanneer u een correctie wilt doorgeven of een lemma wilt aanleveren voor de Drentse encyclopedie dan kunt u onderstaand formulier gebruiken. Ontroerende anekdotes bij een lemma of anderszins bijzondere verhalen worden niet als zodanig opgenomen in de encyclopedie. Deze reacties zullen derhalve niet in behandeling worden genomen.

Onttoveringsdeskundigen, verschaften advies in geval van betoveringen (zie: »Toverij).

De activiteiten sluiten aan bij die van de katholieke exorcisten. We vinden ze in Drenthe in de 17e eeuw vermeld. Zo klaagden bijv. de predikanten vanaf 1612 over de 'duivelbannersche' Egbert Naerdinge (een vrouw) uit Meppen die met 'toverie omgaen' kon. Pas in 1620 lukte het om haar te verbannen. Veel van hun activiteiten zijn niet duidelijk. Van het bannen van de duivel was waarschijnlijk allengs steeds minder sprake; de banners traden voornamelijk op als waarzeggers en wonderdokters. In de provincie waren ook reizende duivelbanners actief. Midden 17e eeuw vestigden zich er nog twee voor korte tijd aan de rand van de Landschap, in De Wijk en Zuidlaarderveen, maar daarna hielden ze zich slechts sporadisch in Drenthe op. In de 18e en 19e eeuw werden door Drenten nog wel duivelbanners buiten het gewest geraadpleegd, zoals in Friesland, en, vanuit Zuidoost-Drenthe, in Münsterland.

Literatuur

  • Lit.: W. de Blécourt, Termen van toverij. De veranderende betekenis van toverij in Noordoost-Nederland tussen de 16de en 20ste eeuw (Nijmegen 1990).