Organisatie

Containerterminal MCS

Organisatie type: Containerterminal

Datum:

reageer

Uw reactie

Wij zijn altijd opzoek naar reacties om de kennisbank van Drenthe uit te breiden. Wanneer u een correctie wilt doorgeven of een lemma wilt aanleveren voor de Drentse encyclopedie dan kunt u onderstaand formulier gebruiken. Ontroerende anekdotes bij een lemma of anderszins bijzondere verhalen worden niet als zodanig opgenomen in de encyclopedie. Deze reacties zullen derhalve niet in behandeling worden genomen.

Bron: Noorderlijk scheepvaartmuseum
Alle rechten voorbehouden

Overslagplaats voor zeecontainers in Meppel.

Opgericht in 1993 aan het Meppelerdiep op industrieterrein Oevers door beurtvaartondernemer Van Dorsten en scheepsbouwer Van der Werf (zie: Kaap B.V., Scheepswerf de) in samenwerking met de NOM. In 1997 overgenomen door T. Holwerda (Holwerda Transport) en sindsdien opererend onder de naam Multimodal Containerterminal Service (MCS) Meppel B.V. De andere containerterminal van deze onderneming staat in Groningen. De centrale planning geschiedt in Meppel. Het hoofdkantoor staat echter in Drachten. In 2001 werden er in Meppel ca. 28.000 containers (50.000 tui) overgeslagen, ruim 70% van het totaal aantal door MCS overgeslagen containers. De overige 12.000 containers, ca. 30%, werden dat jaar in Groningen verscheept. In 2002 werden ongeveer 31.000 containers in Meppel overgeslagen. Vanaf de Meppeler terminal wordt met twee schepen viermaal per week een lijndienst onderhouden op Rotterdam/ Antwerpen. Daarnaast beschikt MCS Meppel over 25 vrachtwagens waarmee het gehele vervoerstraject van en naar de terminal door het eigen bedrijf kan worden verzorgt.

Het zijn vooral bedrijven uit de staal- en chemiesector, food- en handelsbedrijven en de agrarische sector die hun producten via deze terminal distribueren. Belangrijke klanten zijn bijvoorbeeld zuivelbedrijf 'De Kievit' in Meppel en de Avébé vestiging in Ter Apelkanaal. Eind 2002 kwam in Coevorden het Regionaal Overslagcentrum (ROC) gereed. Dit centrum heeft eveneens een containerterminal in de Europarkhaven aan het »Coevorden-Vechtkanaal.

Literatuur

  • Lit.: E. Wever, We mogen niet klagen. De ontwikkeling van de Drentse economie na 1945 (Assen 2003).